Jan Konst (*1963) is verbonden aan de Freie Universität in Berlijn en bekleedt sinds het jaar 2000 de leerstoel Niederländische Philologie: Literaturwissenschaft. Zijn academische publicaties zijn gewijd aan de vroegmoderne literatuur, de cultuurtransfer tussen Nederland en Duitsland en de hedendaagse Nederlandstalige literatuur.
Meest recente boekpublicaties: Papieren vrienden. Een literaire zoektocht naar de zin van het leven (Uitgeverij Balans 2024) en Na de revolutie. Kind van de jaren zeventig (Uitgeverij Balans 2021).
In het middelpunt van drie eerder verschenen boeken staan Duitsland en de recente Duitse geschiedenis: Iedereen is op weg naar de Brandenburger Tor. Nederlandse en Vlaamse schrijvers over Berlijn (Uitgeverij Meulenhoff 2009), Alles waan. Louis Ferron en het Derde Rijk (Uitgeverij De Bezige Bij 2015) en De wintertuin. Een Duitse familie in de lange twintigste eeuw (Uitgeverij Balans 2018).
Jan Konst doceert in drie studieprogramma’s: BA Niederländische Philologie (Nederlandse taal- en letterkunde), MA Niederlandistik im Internationalen Kontext (Neerlandistiek in een internationale context) en MA Angewandte Literaturwissenschaft / Gegenwartsliteratur (Toegepaste literatuurwetenschap / Hedendaagse literatuur). Als „extramurale neerlandicus“ wil hij behalve wetenschapper ook een cultureel bemiddelaar zijn. In de loop der jaren heeft Jan Konst talrijke literaire activiteiten en manifesties (mee)georganiseerd en regelmatig stelt hij Nederlandstalige auteurs voor op Duitse podia.
Jan Konst is lid van de Maatschappij der Nederlandse Letterkunde (MDNL – 1993), internationaal lid van de Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen (KHMW – 2019) en corresponderend lid van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW – 2001).
ä
Ik wil actief zijn voor een breder publiek,
een soort toegepaste geesteswetenschap beoefenen.
Interview met Amely Schneider | Der Tagesspiegel | 22 april 2020
Ik zie De Wintertuin en Na de Revolutie als een vorm
van toegepaste geesteswetenschap.
Interview mit Jannetje Koelewijn | NRC | 4 december 2021
l
Volg mij op Instagram en X (voorheen Twitter)
NET VERSCHENEN
.
PAPIEREN VRIENDEN
Een literaire zoektocht naar de zin van het leven
Amsterdam: Uitgeverij Balans 2024
In Papieren vrienden gaat Jan Konst op zoek naar de zin
van het leven, en dat doet hij op een hoogst originele manier.
Want het zijn nu eens niet de theologen of de filosofen bij wie
hij te rade gaat, maar zijn papieren vrienden: allerlei personages
uit achthonderd jaar Nederlandse literatuur.
l
I
In de wereld van de woorden heb ik ongelooflijk veel mensen leren kennen. Steeds als ik aan een collegereeks werkte of er een artikel moest komen, haalde ik het contact aan met hen. Literaire personages. Met sommige kon ik het zo goed vinden dat ze vrienden werden. Vrienden van papier. Zij deelden hun inzichten met mij en brachten me op nieuwe ideeën.
p
GASTLAND NEDERLAND & VLAANDEREN
LEIPZIGER BUCHMESSE 2024
.
k
Begin maart 2024 verscheen
Alles außer Flach
(Uitgeverij edition amikejo Aken), een essaybundel die ik samen met Hans Beelen (Oldenburg) en Johanna Bundschuh-van Duikeren (Berlijn) heb uitgegeven.
Aanbieding van het eerste exemplaar aan staatssecretaris Gräper-van Koolwijk (NL) en kabinetschef Pohlmann
j
In de aanloop naar de
Leipziger Buchmesse 2024
schreef ik een artikel voor
de FAZ en De Volkskrant over dertig jaar Nederlandstalige literatuur in Duitsland en de drie Nederlands-Vlaamse gastlandpresentaties (Frankfurt M 1993 & 2016 | Leipzig 2024).
.
Na de revolutie
Kind van de jaren zeventig
ö
We waren te jong voor de sixties, werden gevormd
in de uitbundige jaren zeventig en baanden ons een weg
naar de volwassenheid in het decennium na 1980.
Wir waren zu jung für die sechziger Jahre,
wurden in den entfesselten siebziger Jahren erzogen
und machten uns im Jahrzehnt nach 1980
auf den Weg zum Erwachsensein.
We were too young for the sixties,
educated in the exuberant seventies
and made our way to adulthood in the decade after 1980.
ö
De Volkskrant – Een holografisch generatieportret | „Das holografische Porträt einer Generation“
De Telegraaf – Een feest van herkenning | „Ein Fest der Wiedererkennung“
Trouw – Steevast gekruid met treffende beelden | „Immer gewürzt mit eindringlichen Bildern“
Reformatorisch Dagblad – Beeldend en boeiend | „Anschaulich und fesselend“
Nederlands Dagblad – Zonder rancune of weemoed | „Ohne Bitterkeit oder Nostalgie“
o
De wintertuin
Een Duitse familie in de lange twintigste eeuw
.
Hilde werd op een haar na honderd jaar oud. Geboren in de Keizertijd, gevormd door de Eerste Wereldoorlog, de Weimar-republiek, de nazidictatuur, de Tweede Wereldoorlog, de DDR-tijd en de val van de Muur in 1989. Zelfs het eerste decennium van het herenigde Duitsland maakte ze nog mee.
m
m
Uitgeverij Balans (2018) | Europa Verlag (2019) | Uitgeverij Balans (2020) | Goldmann Verlag (2020)
De Volkskrant – Literaire non-fictie op haar best | „Literary non fiction in Bestform“
De Telegraaf – Een prachtig familie-epos | „Ein großartiges Familienepos“
NRC Handelsblad – Een boeiend boek | „Ein fesselndes Buch“
Reformatorisch Dagblad – In één woord: prachtig | „In einem Wort: Großartig“
Sächsische Zeitung – Eine einzigartige Chronik | „Een unieke kroniek“
FOTOGALERIJEN
Bekijk 500+ unieke foto’s
en andere documenten uit het familiearchief
ö
,l
Onderweg als auteur
–
Bremen Globale 2019 – Meißen Schloß Proschwitz 2019 – Berlijn DDR Museum 2019 – Leipzig Liest 2019 – Amsterdam Goethe Institut 2019 – Bodenseefestival 2019 – Deutsches Literaturinstitut Leipzig 2019 – Seifhennersdorf Rathaus 2021 – Schloß Weesenstein 2021 – Leipzig Alte Nikolaikirche 2019 – Leipzig Buchhandlung Ludwig 2019
m
m
m